Saturday, August 20, 2011

jakarta-bandung day 2-3

@ serena hotel

pemandangan sawah padi sepanjang naik tren

naim 1st time naik tren jalan jauh

batagor simoay & es cendol @FO secret. mmg terbaek!!

Hari ini 17 July 2011, kami bergerak ke stasiun gambir seawal 5.15 pagi waktu sana. Mintak hotel panggil teksi bluebird siap2 semalam. Satu teksi meternya ke stasiun tu dalam 23k. Pagi2 buta camni aman jalanraya jakarta. 15 minit kami dah sampai. Platform berada di sebelah atas, so kena panjat tangga tinggi gak. Ada porter tlg angkat beg om. 20 kg ++ selamba je abg tu angkat kat bahu dia. Om bagi 10k utk porter tu n dia tak bnyk ckp terus blah. aku rasa agak tak patut om bg 10k je. rm3.50 utk angkat beg bapak berat tu?? mmg tak patut.
At 5.45 am keretapi terus gerak. Takde delay2. 1st time for me n naim naik keretapi jalan jauh2. Perjalanan 3 jam ke bandung. Keadaan interiornya lebih kurang ktmb. Argo parahyangan ni bukan 1st class cam argo gede yg siap ada steward tu. Sayang servis argo gede dah dihentikan. Tak sempat nak merasa. Pemandangan okla..bnyk sawah padi dan bukit bukau. Masa tu agak peghak gakla aku..tp 2 hari lps tu pergi bali lagi bnyk gila sawah padi..bila compare dgn view dlm keretapi ni, mcm takde apa je...
Sampai stasiun bandung, porter angkat beg2 kami. Porter bandung takbleh lebih kurang. Depa mintak 20k utk satu beg. Takla jauh pun dia kena ngangkat. Kesian lagi yg kat jakarta.
Cari2 supir yg dijanjikan dgn kak lina, dia kata 3 jam kalo nak ke kg jelekong jual lukisan tu. Aik? Kak lina kata 1 jam? Besoknya baru tau, hari ahad jem...tu yg jd 3 jam! Awal sgt utk cek in hotel. Hotel kami hotel serena mmg opposite stasiun. So, kami decide ke pasar baru.
Sampai pasar baru terus order kek lapis kat food court, kedai kalimantan atas recommendation pak teddy, supir kami. Mmg terbaik kek lapis dia..tak macam jakarta punya yg sgt rasa berempah. Satu 75k sbb beli banyak. Aku 2, intan 2. Makan kat kalimantan ni pun sedap.Jus alpukat dia pun sedap. Supir nasihatkan kami jgn mkn di pa chi met sbb dah 2 customer dia cirit birit sampai masuk sepital. Erk!
Terus kami jalan2..last yr dtg sini, baju2 yg aku beli semua cam hampeh..cutting tak kena. Kalini aku tak excited sgt. Tp rupanya2 turun je escalator dr food court....perghh..bnyk gila blouse cantik...Aku memborong lagi tapi kalini berhemah sikit sbb smlm dah bnyk borong dan rupiah makin kurang sedangkan barang choi dgn naim belom dapat lagi..wakaka.. Tapi harga kat sini lebih kurang tanah abang gak kalo pandai pilih...mmg best!
Kul 2 kami gerak ke hotel serena. Cek in tak berapa lancar. Aku booking thru booking.com, ada proof semua aku print. Kat reception depa kata aku takde dlm list diorang. WTF? Nasib baik ada bilik kosong lagi. Rate pulak depa nak lebih tinggi dr yg aku dpt kat booking. Aku arguela..aku nak rate cam yg tertulis dlm booking aku gak. Dgn campurtangan owner/manager dia, akhirnya depa mengalah. Kami dapat bilik dgn harga yg kami nak. Hihi...Bilik hotel sini biasa je..agak sempit...kena move furniture utk solat. Rasanya kami takkan ke sini lagi kot? Cari hotel lainla...tp bfast provided agak sedap. Terasa kat lidah.
Terus kami ke jalan riau nak pergi FO secret. Last yr trip cuma sempat ke jln dago. FO secret utk cari baju choi..bg can kat dia pulak...aku cuma tgk2 je...takde yg menarik utk size aku. yg bestnya kat sini ada cam courtyard kat sebelah belakang..Boleh lepak2, mkn2..minum2. Aku suke....So..aku ajak budak2 duduk lepak2 sini sbb diorang dah bosan tgk baju2 je...Biar choi, om dan intan shopping dgn selesanya. Kat sini la aku try batagor simoay dan es CENDOL!!! Terbaik!!..Aku jd jatuh cinta sama es cendol bandung lepas2 tu...
Lepas tu jalan lagi masuk FOs lain sekitarnya. Okla gak..cuma takde apa utk aku.
Sambung lagi besok...



No comments:

Post a Comment